رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از بهره برداری ۵۹۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، محمدعلی حاتمی زاده، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته جهادکشاورزی (۲۱تا۲۷خردادماه) با اشاره به شاخص ها و دستاوردهای بخش کشاورزی استان یزد در دولت سیزدهم گفت: در حوزه تسهیلات مالی اعتباری و حمایتی ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان واجد الشرائط اعطا شده است.

وی با اشاره به خسارت سیل به بخش کشاورزی، خسارت ۹۵۵ میلیاردی و ۲۰۰ میلیاردی سیل به این بخش را یادآور شد و اظهار کرد: در همین راستا ۳۹۰ میلیارد تومان غرامت به خسارت دیدگان کشاورزی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شد. همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان به منظور امهال تسهیلات بانکی کشاورزان خسارت دیده از حوادث اختصاص یافت.

حاتمی زاده با اشاره به اجرای ۱۰۳۰ پروژه عمرانی از اختصاص مبلغ ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبارات تملکی ملی و استانی خبر داد و گفت: ۵۹۹ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تاکنون افتتاح و به بهره برداری رسیده که برای ۳ هزار و ۸۹۲ نفر اشتغالزایی داشته است.

وی، افزایش ظرفیت تولید صنایع کشاورزی استان به بیش از دو میلیون و صد هزارتن با بهره برداری از ۱۳۴ واحد صنایع کشاورزی به ظرفیت ۷۸۲ هزار تن و اشتغال زایی سه هزار و ۱۳۳ نفر را از دیگر اقدامات برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب و بهره وری به صرفه جویی ۲۵ میلیون متر مکعبی در مصرف آب کشاورزی با اجرای پنج هزار و ۳۰۰ هکتار سیستمهای نوین آبیاری خبر داد و افزود: این اقدام از سال ۱۳۹۹ شروع و از ۳۳ هزار هکتار به ۳۸ هزار و ۳۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است.

وی احیا و مرمت ۱۲۰ کیلومتر از قنوات استان، احداث ۱۲۸ کیلومتر لوله گذاری مسیر آب، تجهیز و نوسازی ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی، توسعه گلخانه های استان به میزان ۱۶۰ هکتار و افزایش تولید نشاء از ۸۰ میلیون عدد به ١٤٠ میلیون عدد را از دیگر اقدامات در این حوزه برشمرد.

حاتمی زاده با اشاره به تولید سالانه ۱۲ میلیون اصله نهال پسته از دستیابی به مقام اول کشوری در زمینه تولید نهال گواهی شده پسته خبر داد و اظهار کرد: استان یزد در تولید پسته، زردآلو و قیسی جایگاه سوم، تولید محصولات گلخانه ای جایگاه دوم و تولید انار جایگاه چهارم کشور را دارد.

رییس جهادکشاورزی استان یزد از راه اندازی سامانه ساربان یار خبر داد و گفت: این سامانه برای اولین بار در کشور و با هدف هوشمندسازی چرای شتر در مراتع استان و رصد برخط گله های شتر ایجاد شد. همچنین توانستیم به دانش فنی تولید شتر گواهی شده مبتنی بر ارزیابی فنوتیپی و انتخاب ژنومی بعنوان دستاورد برتر کشور در بخش کشاورزی دست یابیم.

وی، رشد اقتصادی ۳.۹ درصدی بخش کشاورزی استان، مثبت شدن رشد اشتغال بخش کشاورزی با افزایش ۴ درصدی، دستیابی به دانش تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی و تولید ۱۱۰۰ لاین خالص ژنتیکی از تیپ های محصولات مختلف خیار ، فلفل و گوجه فرنگی و افزایش ۵ برابری میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال شروع دولت را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی اعلام‌کرد.

حاتمی زاده با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به استان یزد گفت: در سفر اول در سال ۱۴۰۰ ، ۱۸ طرح با اعتبار ۷۴۴ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است. در سفر دوم ۶ طرح با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

حاتمی زاده در بخش دیگری از سخنان خود از انعقاد ۴ تفاهم نامه جهت اجرای ۸ پروژه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با اعتبار ۹۶۰ میلیارد تومان خبر داد.