مدیرکل امور مالیاتی استان یزد از شناسایی ۲۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در استان در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: هفت هزار میلیارد ریال آن وصول شده است.

به گزارش پایگاه خبری یزدتیتر، رضا نجف‌زاده، مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در جمع خبرنگاران گفت: مالیات نقش محوری برای تأمین هزینه خدمات عمومی در حوزه‌های گوناگون و استقرار عدالت اقتصادی دارد. خوشبختانه با اهتمام دولت نظام مالیاتی هوشمند پیاده‌سازی و طی سه سال گذشته با تصویب قوانین خوبی که در این رابطه وضع شده، شاهد گام‌های مؤثر در مسیر عدالت مالیات و شفافیت اقتصادی هستیم که دائمی شدن قانون ارزش افزوده پس از اعمال اصلاحاتی از جمله این قوانین است.

وی افزود: اگر مشارکت آحاد مردم و تمامی دستگاه‌های اقتصادی و امنیتی و سیاست‌گذار در حوزه اقتصاد نباشد، اقدامات و اهداف سازمان مالیاتی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

مدیرکل امورمالیاتی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان ۱۱.۵ همت، در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۶ همت درآمد مالیاتی در استان اخذ شده و برای امسال نیز ۲۴.۵ همت تکلیف امور مالیاتی برای استان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته بر اساس مالیات مقطوع طبق تبصره ۱۰۰ تعداد ۳۵ هزار پرونده مالیاتی استان به درلیل درآمد کمتر از ۱۸ میلیون تومان معاف از مالیات بوده و ۲۳ درصد نیز تا پنج میلیون تومان مالیات داده‌اند.

نجف‌زاده با بیان اینکه در مجموع ۹۲.۹ درصد از مؤدیان یزد سالانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: از مجموع ۹۰ هزار مؤدی استان تنها تعداد دو هزار و ۸۰۰ مؤدی موظف به پرداخت مالیات بالاتر از ۳۰  میلیون تومان هستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود از شناسایی ۲۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در استان در یک سال و نیم گذشته خبر داد و افزود: هفت هزار میلیارد ریال آن وصول شده است و ۱۵ نفر به علت فرار مالیاتی به مراجع قضایی معرفی که برای هفت نفر از این افراد حکم قطعی صادر شد.

نجف زاده ادامه داد: در یزد به ازای هر نفر، دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عوارض براساس سرانه جمعیت استان بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود و استان یزد در این زمینه رتبه چهارم را در سطح کشور دارد.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد با اشاره به تمدید فرصت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی تا پایان تیرماه، گفت: براساس تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتی، اختیارات ویژه‌ای برای امور مالیاتی واگذار شده تا افراد کم درآمد جامعه از طریق تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، نسبت به اعلام درآمدهای خود، از تخفیفات قانونی در پرداخت مالیات با رضایت خودشان برخوردار شوند و کارشناسان مالیاتی مگر در صورت شناسایی تخلف، اجازه حسابرسی در مورد کسب این مودیان را ندارند.